آسانسور چیست و انواع آن را نام ببرید؟

نصب و راه اندازی آسانسور در واقع مجموع اقداماتی است که در یک سازه از زمان آماده سازی چاهک با توجه به ظرفیت آسانسور تا زمان آماده سازی سقف و تمام طبقات انجام می شود. البته لازم بذکر است که بتون مگر یا بتون ریگلاژ کف قالب بندی فونداسیون، بتون سبکی است که با سیمان کم، بین 100 تا 150 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب بتون تشکیل شده است و بتونی است که در زیر فوندانسیون یک سازه ریخته می شود و معمولا ضخامت آن بین 10 الی 15 سانتیمتر می باشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با شغل نصب و تعمیر آسانسور اطلاعات کاملی در زمینه وظایف، مهارت و دانش مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، فرصت های شغلی و بازار کار و میزان درآمد نصاب و تعمیرکار آسانسور ارائه می شود.

این دو برهان در اصل از شرکتهای سازندهی آسانسورهای کششی گرفته شده است. در نتیجه، میزان کاربرد آسانسور هیدرولیکی ۶۰ درصد بیش از آسانسورهای کششی در سراسر دنیا است. از قرن ۱۹ میلادی، آسانسورهای کابلی و آسانسور هیدرولیکی آبی برای جابهجایی عمودی مورد استفاده بود. تمامی این مسائل در تعیین هزینه نهایی تعمیر و سرویس آسانسور تاثیرگذار خواهد بود. این دلیل اصلی استفادهی وسیع اینگونه از آسانسورها در ساختمانهای مرتفع است. از جهت دیگر، اینگونه از آسانسورها انرژی بیشتری را نسبت به آسانسورهای کششی مصرف میکنند. این موتورهای الکتریکی که به مرور زمان تغییرات زیادی کرده اند که به وسیله کابل های کششی و سیستم وزنه تعادل عمل جا به جایی کابین آسانسور بین طبقات را انجام می دهند.

در آسانسور مغناطیسی تجهیزات و ریلها، روی دیوار چاه آسانسور متصل میشود تا استاتور موتور و کابین آسانسور مغناطیسی نقش روتور را بازی کنند. میدان مغناطیسی در در نقاطی قطع و با ایجاد جریان برق تا سیم پیچهای استاتور، سیم پیچهایی که روی روتور باردار شده تا کابین حرکت کند. با توجه به این که انسان ها در ارتباط مستقیم با آسانسورها هستند و موضوع تامین امنیت جان انسان ها در آسانسورها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، کنترل کیفیت به تمامی جنبه های آسانسور از طراحی گرفته تا تولید قطعات و نصب آسانسورها رسوخ کرده است. تجهیزات آن گران است و قطعات آن در همه جای بازار مانند سایرین وجود ندارند. اگر چه همه روزه شاهد افزایش کاربرد آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) هستیم اما اینها دلیلی بر کاهش کاربرد آسانسور هیدرولیکی نیست و استفاده از آسانسور هیدرولیکی در کشورهای در حال توسعه با افزایش چشمگیری همراه است. در عرصهی رقابت، شرکتهای سازنده آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) همواره سعی داشتهاند با استفاده از دو برهان مصرف انرژی بالا و مشکلات زیستمحیطی با محبوبیت پایدار آسانسورهای هیدرولیکی مقابله کنند.

ظرفیت جابجایی و زمان انتظار باید دقیقاً متناسب با نیازهای شما تعیین شود، و در نظر گرفتن این ملاحظات در هنگام طراحی آسانسور به این تصمیم کمک میکند. پیش بینی تمهیدات متناسب با شرایط اقلیمی نیز بر عهده طراح معماری است. برای جانمایی آسانسور ضروری است،از لحاظ نوع کاربری ساختمان و تعداد واحد ها، ظرفیت آسانسور نیز تعیین می شود. این نوع در سالهای ۱۹۷۰ توسعه یافت و از سیلندر روی زمین استفاده میکند. این ویژگی به عنوان یکی از استانداردهای ساخت و ساز در بسیاری از مراجع عنوان شده است. استانداردی که به مراحل قانونی نصب آسانسور اشاره می کند و طبق استانداردهای ایمنی جهانی تعریف شده است. آسانسور شیشه ای همانطور که اشاره شد، یکی از بهترین و محبوب ترین انوان آسانسور های مورد استفاده در بسیاری از ساختمان ها می باشد که پلان و طراحی بسیار بی نظیری برخوردار هستند. همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، آسانسورهای کششی سرعتی بسیار بیشتر از آسانسورهای هیدرولیکی دارند.

این موضوع به دلیل آن است که سیستمهای درونی آسانسورهای کششی به سختی قابل دسترس هستند. بنابراین با توجه محل مورد استفادهی آن و بررسی مناسب بودن آسانسور کششی برای آن محل جهت نصب اینگونه از آسانسورها اقدام کنید. بنابراین همیشه به سیستم کنترل نیاز است. بنابراین اینگونه از آسانسورها برای ساختمانهای کوتاه تا نیمه مرتفع مناسب است. اما در اصل اینگونه نیست! البته این میزان با ورود آسانسورهای بدون موتورخانه کمی دچار کاهش شده است اما همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

در ادامه مشخصات فنی آسانسور که اهمیت بیشتری دارند را به همراه توضیحی کلی ارائه خواهیم نمود. همانگونه که اشاره شد، نصب آسانسور هیدرولیکی هزینهی کمتری نسبت به آسانسورهای کششی دارد و آنها فضای کمتری را درون ساختمان اشغال میکند. انتخاب نوع آسانسور با توجه به فضای ساختمان و بودجه مالی افراد و سلیقه شخصی متفاوت است. تکنولوژیهایی پیشرفتهای در آسانسور مغناطیسی وجود دارند که ساختار آن را با بقیه آسانسورها متفاوت کرده است. باتوجه به اینکه طراحی و نصب درب، در طبقات مختلف ممکن است متفاوت باشد، نصب آن با توجه به نوع طراحی آسانسور انجام میگیرد. صدها تصمیمگیری مختلف برای تهیه نقشه نصب آسانسور وجود دارد. براکت ها پایه هایی هستند که ریل ها به وسیله آنها به دیواره چاه یا سازه متصل می شوند و بسته به نوع و اندازه ریل ها و ظرفیت کابین آسانسور و همچنین نوع ترمز اضطراری و سرعت حرکت ، از انواع مختلف و متناسب براکت ها استفاده استفاده می شود.

پمپ فشار روغن آنها در خلاف جهت جاذبه و به سمت بالا عمل میکند اما این انرژی زمانی که به ارتفاع اولیهی خود باز میگردد، از دست میرود. در تئوری، این به اندازه کافی ساده به نظر می رسد.آسانسور نیاز به استفاده زیادی از انرژی ندارد، زیرا همیشه همان اندازه که پایین میرود برمیگردد. از این رو آسانسور مغناطیسی قیمت نسبتا بالاتری به سایر آسانسورها دارد. آسانسور مغناطیسی از نظر قطعات هم با سایر مدلها تفاوت دارد. آسانسور مغناطیسی تفاوتی که دارد این است که قطعاتی مثل کابل فولادی، وزنه تعادل و همین طور موتور خانه، تجهیزات ن، فلکه چدنی و قرقره ندارد و همین امر باعث تفاوت مدل آسانسور مغناطیسی با سایر آسانسورها شده است؛ چرا که این قطعات در انواع دیگر آسانسورها نقش اساسی ایفا میکنند. آسانسور از قطعات بسیاری تشکیل شدهاست که در ادامه به معرفی آن میپردازیم. این مدار که از یک تعداد کنتاکت تشکیل شده است و به صورت سری به همدیگر وصل شدهاند.

انواع اسانسور

اینگونه از آسانسورهای کششی میتوانند برای ساختمانهای مرتفع مورد استفاده قرار گیرند. آسانسورهای کششی در کنار مزایای خود همچون سرعت بالاتر و دسترسی به ارتفاع بیشتر معایبی را نیز همچون نگهداری سخت و هزینهی نصب بالا دارند. آسانسورهای کششی در کنار مزایای بیشمار، همچون امکان استفاده در ساختمانهای مرتفع و سرعت بالا، معایبی نیز دارند. کاربرد آسانسور کششی برای برخی از ساختمانها بهترین انتخاب و برای برخی از معایبی برخوردار است. توجه به تمام این معایب و مزایا برای انتخاب مناسبترین نوع آسانسور بسیار اهمیت دارد. همانگونه که پیشتر نیز خواندید، انتخاب مناسب آسانسور با توجه به مزایا و معایب هر نوع از آسانسورها میتواند صورت بگیرد. همانگونه که در سطور بالا خواندید، استفاده از آسانسور هیدرولیکی برای ساختمانهای کم ارتفاع به دلیل هزینهی نصب کم و نگهداری آسان، فضای اشغالی کمتر و همچنین آزادی در طراحی زیباتر انتخاب مناسبی است.

همچنین اینگونه از آسانسورها در جابهجایی بارهای سنگین، از عملکرد بهتری برخوردار هستند چرا که آنها نسبت به نوع کششی قدرتمندتر هستند. همچنین آدرس شرکت شرکت تعاونی ۴۲۲۲ چوبین آسانبر غرب جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … مهندسان برای طراحی و تولید آسانسور دقت زیادی به خرج می دهند و سعی می کنند از بهترین و باکیفیت ترین قطعات برای ساخت آن استفاده کنند.

آسانسور مغناطیسی حرف اول را در آسانسورها از لحاظ ایمنی و امنیت میزند؛ چرا که اگر ایمنی کافی نداشته باشند، افراد را صحیح و سالم نمیتوانند جابه جا کنند. آسانسور مغناطیسی ایمنی خیلی بالایی دارد؛ چرا که در آنها سیستمی تعبیه شده است که ضد برخورد بوده و کنترلی میباشند. اگر بخواهید آسانسور مغناطیسی را تهیه کنید باید سرمایه خوبی داشته باشید. در این مقاله ما قصد داریم به نصب چند نوع آسانسور بپردازیم با ما همراه باشید. توجه داشته باشید که هزینه که باید برای آسانسور وینچی پرداخت شود بسیار کمتر از آسانسور هیدرولیکی می باشد پس آسانسور وینچی کسانی که نمی خواهند هزینه زیادی پرداخت کنند بسیار مناسب است. جهت تنظیم سرعت واستارت واستپ نرم وبدون شوک از درایو استفاده می کنند. این نوع سرعت خیلی بالایی دارد و وزن آن هم سبک است و همین وزن پایین کمک کرده تا آسانسور مغناطیسی با شتاب حرکت کند. این نوع از سیلندرهای زیرزمینی استفاده میکند و برای ساختمانهای کمارتفاع ۲ تا ۵ طبقه(گاهی تا ۸ طبقه) بسیار مورد استفاده است.

این مراجع استاندارد درباره انواع بالابرها هم کلیک کنید صحبت میکنند. در طول مرحله طراحی، ابعاد استاندارد آسانسور باید با دقت بررسی شود. به منظور اخذ گواهینامه استاندارد ایمنی آسانسورها لازم است در مرحله اول آسانسور مذکور توسط شرکت طراحی و مونتاژ آسانسور در سامانه مدیریت بازرسی آسانسورها ثبت نام گردد. یک آسانسور توسط موتور آسانسور ( الکتروموتور Elevator Engine ) نیروی لازم برای حرکت عمودی کابین (Cabin) را فراهم می کند. در کارخانه های بزرگ و انبار های بزرگ به دلیل جابه جا کردن راحت وسایل سنگین می توان از آسانسور صنعتی وینچی نیز استفاده کرد که البته برای راحتی عبور و مرور پرسنل در بین طبقات یک کارخانه نیز می توان این نوع را نصب کرد. در آسانسورهای هیدرولیکی زمانی که پمپ روغن قدرت کافی را در مقابل گرانش برای به حرکت در آوردن کابین به سمت بالا تولید میکند، زمان پایین آمدن آسانسور قدرت تولید شده از بین میرود.

تعمیر اسانسور

این افزایش قیمت همچنین باعث ظهور تولید کنندگان ایرانی جدید در عرصه نورد و تولید ریل شد که امید است با استفاده از تکنولوژی های به روز و درست ،کیفیت و کمیت تولید آنها روز به روز افزایش یابد. لقمه ریل وظیفه ثابت نگهداشتن قطعه مهم دسته نگهدارنده سنسور شالتر پروانهای به ریل را دارد. امتیازات برجستهی اینگونه از آسانسورها مخصوصاً امنیت و راحتی آن باعث متقاعد شدن شرکتها و افراد به استفاده از آن شده است. با وجود امتیازات بالای اینگونه از آسانسورها از جمله فضای اشغالی کم برای ساخت و راهاندازی، هزینهی اینگونه آسانسورها همچنان از آسانسورهای هیدرولیکی بیشتر است. علت دیگر بر میگردد به سرویس و نگه داری آسانسور توسط اشخاص کم تجربه یا غیر متعهد. این نوع آسانسور ها را می توان یکی از محبوب ترین ها بین مردم به شمار اورد، چرا که از هر نظر که بخواهیم بررسی کنیم، یکی از پر مخاطب ترین ها به شما می رود، زیرا این آسانسور ها در شوع حرکت، بسیار نرم حرکت می کنند، خرابی و استهلاک بسیار کمی دارند، عیب یابی و تعمیر این آسانسورها آسان و راحت بوده، به علت حذف کادر وزنه و سیم بکسل می توان نمایی زیبا را ایجاد کرد و آسانسور های شیشه ای به وجود آورد، یک سازه ای بسیار سبک که نیاز مند موتور خانه هم نیست.

سرعت آسانسور هیدرولیکی در حدود یک متر در ثانیه است. از طرف دیگر، یکی از معایب اصلی آسانسورهای هیدرولیکی، سرعت پایین آنهاست. بر اساس گزارش سازمان ملی صنعت آسانسور در ایالات متحده (NEII) شرکتها در دههی هفتاد میلادی آسانسور هیدرولیکی بیشتری را نسبت به انواع آسانسورهای کششی ساختند و در سالهای ۱۹۸۰ تولید آنها بیش از دو برابر آسانسورهای کششی بود. از سال ۱۹۹۵، شرکتهای بزرگ صنعت آسانسورسازی توجه خود را معطوف به نوع جدید آسانسورها یعنی نوع بدون موتورخانه (MRL) کردند. آسانسور هیدرولیکی حدود ۶۰ سال پیش در صنعت آسانسورسازی به محبوبیت دست یافت. در برخی از این کشورها صنعت آسانسورهای هیدرولیکی با پیشرفت قابل ملاحضهای همراه بوده است که باعث کاهش قیمت و بهبود عملکرد اینگونه آسانسورها شده است. در سالهای ۱۹۵۰ آسانسور هیدرولیکی روغنی تقریباً همزمان در آلمان و ایالات متحدهی آمریکا به صنعت آسانسورسازی راه پیدا کردد و بلافاصله توانست به محبوبیت دست یابد.

قطعات اسانسور

محل مناسب برای نصب آسانسور در خانه های قدیمی پاسیو، نورگیر، حیاط خلوت ساختمان، فضای بین راه پل و یا داخل خانه است. برای اندازه های کمتر یا فضای کوچک تر از این مقدار نمی توان آسانسور را اجرا کرد و با مشکل مواجه خواهید شد. فضای مورد نیاز برای نصب آسانسورهای کششی معمولاً بیشتر و بزرگتر از همتای هیدرولیکی آن است. در مقابل باید توجه داشت که آسانسورهای کششی هزینهی نصب بیشتری را میطلبد. با وجود این، امتیازاتی همچون هزینهی نگهداری کم، انعطافپذیری بالا در طراحی اتاقک، امنیت بالا و نصب آسان و مقرون به صرفهی آن، باعث متمایز شدن این نوع آسانسور شده است. حداکثر وزنی که آسانسورهای Geared میتوانند تحمل کنند حدود ۱۳۶۰۰ کیلوگرم است و هزینهی نصب اینگونه از آسانسورها به نسبت نوع Gearless کمتر است.

پیش از شروع قرن ۲۱، با ورود آسانسورهای بدون موتورخانه (MRL) آسانسور هیدرولیکی با رقابتهای روز افزونی روبرو شد. بازدید از اتصالات سکشن ها ودنده شانه ای ها ، بازدید از اتصالات کمربندها ، بازدید از میکروسویچ های حد بالا وپایین ، بازدید از ترمزها ولنتها ، چک و بازدید مگنت موتورها و بازدید از موتورها وگیربکس ها در آسانسورهای کارگاهی حائز اهمیت است .و نیاز است که به صورت مداوم مورد بازبینی قرار بگیرد . این بالابر بر اساس نیروی گیربکس و الکتروموتور کار می کند و کابین آن نیز به دلیل وجود چند رشته طناب فولادی یا همان سیم بکسل، به وزنه تعادل متصل می شود. بر خلاف مدل کششی، این آسانسور نیازی به موتورخانه هم ندارد و اکثرا برای مسافتهای کوتاه مورد استفاده قرار میگیرد. اما در آسانسورهای کششی، استفاده از وزنه این امکان را میدهد که به قدرت کمتری نیاز باشد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار