آشنایی با اصول معماری ایرانی | معماری نواز

اگر شما نیز به تاریخ معماری ایران علاقه دارید می توانید در ادامه ی این مطلب با سبک های معماری در هر دوره ی از تاریخ از نگاه استاد پیرنیا، آشنا شوید. درباره این مکتب مهم است که به خودم اجازه می دهم پیغام گذشته آن را تا آنجا که دریافته ام، بدون کم و کاست تحویل بدهم. هنر ما اصولی دارد که اگر هنرمند از آن منحرف نشود و در راه نادرست نیفتد (به خصوص با این سلیقه هایی که به ما تحمیل شده است) هر خطی که بکشد و هرچه بسازد، اسلامی است. واقعاً باید ببینیم خودمان چه داریم و اگر منطقی نیست، آن را با دلیل رد کنیم و اگر منطقی است، دنباله اش را بگیریم.

  • شکوفائی آن عمدتا به دلیل زیبایی کاشی های هفت رنگ و کتبه های خوشنویسی است ، مسجد امام همراه با نقش جهان بعنوان یک میراث جهانی یونسکو ثبت شده شرکت معماری است.
  • بنابر موارد ذکر شده احداث کامل مسجد امام توسط ناصرالدین شاه قاجار صورت گرفته است .
  • حیاط محلی برای برگزاری مراسم نیز به حساب می‌آمد و میزبانی مهمانان عروسی، عزا و تجمع اقوام در حیاط صورت می‌گرفت.
  • اتاق‌های گوشواره در حقیقت اتاق‌هایی بودند که به منظور افزایش ظرفیت شاه‌نشین خانه در دو سمت آن ساخته می‌شدند، بدین صورت که اگر شمار مهمان‌ها از گنجایش اتاق بیشتر می‌شد، درهای شاه‌نشین‌ را می‌گشودند و ظرفیت اتاق بالا می‌رفت.
  • بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.
  • تمامی حقوق مادر و معنوی این وبسایت متعلق به گروه طراحی معماری آرچی لرن میباشد و استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است.

یک معمار اهل کاشان یا یزد هیچ گاه راضی نمی شد که سیمان از یک شهر دیگر بیاید و او شروع به کار کند. اگر واقعاً چیز لازمی بود، از آن سر دنیا می آورد، ولی اگر می توانست از اطراف خودش تهیه کند، اولیتر بود. او حتی سنگ آهک را از نزدیکترین کوهی که دم دستش بود، پیدا می کرد. آب‌انبارها فضاهایی سربسته بودند که در زیرزمین بر فراز حوض‌ها احداث می‌گردیدند. این عنصر با ذخیره نمودن آب باران در فصول پر بارش امکان بهره بردن از آن را در فصول گرم و کم آب، فراهم می‌نمود و به این ترتیب همیشه آب آشامیدنی خنک در اختیار مردم مناطق کویری قرار داشت.

اشکالات معماری معاصر ایرانی چیست؟

اگر کسی می خواهد درباره معماری ایران مطالعه کند، باید از این بناها دیدن کند. الان کسی نیاز به طاق زدن ندارد، مگر جایی که واقعاً باید این کار را بکند. چرا در بلوچستان بناها را بی خودی با آهن و بتون بسازند؟ در آنجا اصلاً بتون نمی شود ساخت. یا با آهن برای چه بسازند؟ زمین هم که زمین خداست، دیوار را 9/5 متر هم بگذارند، هیچ مانعی ندارد!

اتاق ها

آشنایی با اصول معماری ایرانی | معماری نواز

در میان سبک های معماری جهان، سبک Persian به‌طور گسترده‌ای از هندسه نمادین و از فرم‌های نابی مانند دایره و مربع استفاده کرده است. همچنین اغلب پلان‌ها با حیاط‌ها و تالارهای مستطیل شکل به‌صورت متقارن چیده شده‌اند. در دوره ساسانی آثار معماری با نقش برجسته‌های سنگ تراشیده یا گچ‌بُری تزیین‌ می‌شدند. در طراحی شهری ایرانی، گنبدها در عبادتگاه‌ها و اماکن عمومی اعم از بازارهای سنتی، کاروانسراها، مدارس و حمام‌ها استفاده می‌شدند.

شناخت انواع اتاق در معماری ایرانی

یکی از جلوه‌گاه‌های هنر که در گوشه‌گوشه ایران در بناها ‌دلبری می‌کند، معماری ایرانی است. هنر و معماری دوران دوران ساسانیان حتی تا مدت های طولانی بعد از پایان امپراتوری آنها نیز به شکل گسترده ای استفاده می شد. ابتدای قرون شکل گیری معماری اسلامی زمانی آغاز شد که اعراب امپراتوری ایران را در سال 637 میلادی اشغال کردند. برای اولین بار، مجله San Francisco Chronicle در آخرین شماره خود، چندین ساختمان مهم را که با الگوی معماری اسلامی در ایران ساخته شده بود معرفی کرد و مدعی شد که معماری ایران به قلب آمریکا رفته است. این مقاله توسط Jonathan Currill نوشته شده است و توسط استادان عزیز سعید عبدزاده مصدق و مریم صادقتی به ایران ترجمه شده است. اعراب در سراسر اروپا، اسپانیا و جنوب فرانسه رفتند و بناهای معماری آن تحت تأثیر معماری ایران در همه این مناطق دیده می شدند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار