آیا مهارت بافندگی شما خوب است؟

تماشای فیلم زنبور تجربهی خیلی خوشایندی نیست، بهویژه بخشهایی از آن که در دنیای انسانها میگذرد (حواستان باشد که این فیلم همان سالی اکران شد که «راتاتویی» (Ratatouille) روی پردهها رفت) شوخیهای فیلم هم اکثرا جواب نمیدهند و کمتر پیش میآید مخاطب را به خنده بیندازد. کاتزنبرگ مستقیما روی این بخش نظارت داشت و هدف و آرمانش این بود که با دیزنی و انحصار مهارناپذیرش روی دنیای انیمیشن رقابت کند. همانطور که از انیمیشنهای دیزنی انتظار میرود، جلوههای بصری، تیم صداگذاری، موسیقیها، عناصر کمدی و دیالوگها در بالاترین سطح خود قرار دارند. پیکسار استودیو انیمیشنسازی کامپیوتری بود که خود کاتزنبرگ مقدمات همکاریاشان را با دیزنی فراهم کرد. وقتی دریمورکس مورچهای به نام زی را میساخت با استودیویی به نام Pacific Data Images همکاری کرد تا انیمیشنهای کامپیوتری فیلم را برایشان بسازد. این مسئله در بازی های کامپیوتری هم صدق می کند. زمانی که دو کارت در یک مشخصه با هم مشابه باشند و بازیکن آنها را ببیند، میتواند زنگ را به صدا در بیاورد.

نویسنده/تهیهکننده/صداپیشهی فیلم یعنی جری ساینفلد در مصاحبههایی گفته که ایدهی ساخت این فیلم تنها یک شوخی کلامی با اصطلاحِ بی – مووی بوده و فکرش را نمیکرده کاتزنبرگ آن را جدی بگیرد و عملا انیمیشنش را بسازد. شرک چهار بُعدی از یک جهت اهمیت دارد چون پیش از دنبالههای بعدی شرک ساخته شد و احتمالا سنگ بنای مسیری را گذاشت که دریمورکس و کاتزنبرگ در ادامه انتخاب کردند؛ یعنی استفادهی بیش از حد از تکنولوژی سهبعدی و تفریحات مدل شهربازی مثل همین شرک چهار بعدی. برخی صحنههای فیلم از فرمول کاملا متفاوتی پیروی میکرد و مثلا در یک جای داستان تصاویر به شکل انیمیشن دو بعدی در میآمد، یا در جایی دیگر شخصیتهای عروسکی میدیدیم. از اینجا به بعد داستان به مسیرهای دیوانهواری کشیده میشود. ̎هرکول̎ (کیتن)، فرزند ایزدان یونانی، ̎زئوس̎ (تورن) و ̎هرا̎ (ایگار)، در کودکی توسط افراد ̎هادس̎ (وودز)، فرمانروای دنیای مردگان، ربوده و مجبور به زندگی با انسانها میشود. داستان زندگی پُر فراز و نشیب و دراماتیک حضرت موسی تاکنون دستمایهٔ فیلمهای معروفی بوده (از جمله نسخهٔ سسیل ب. از جمله اندی رابین و مایک فرستن که در نوشتن فیلمنامههای سیتکامهایش کمکش میکردند و مایکل ریچاردز و پاتریک واربرتون که همبازیهایش بودند. الک بالدوین در مصاحبهای که سال ۱۹۹۱ داشت جفری کاتزنبرگ را یک «قدرتطلب قدکوتاه کچل طماع و مغرور» نامید و قسم خورد که دیگر هرگز با او کار نکند.

شرک به جادوگری پلید اعتماد میکند تا آرزویش را برآورده کند، ولی این جادوگر که از شرک به خاطر نجات فیونا متنفر است، کاری میکند تا کل زندگی شرک از خاطر همه محو شود و دیگر کسی او را نشناسد. اگر مادر شما به گل و گیاهان علاقه خاصی دارد پس بدانید که بهترین هدیه برای او خرید یک یا چند گلدان گل هست. اسباب بازی دخترها به آنان تجربه زندگی اجتماعی و پرورش کودکان و مادری را آموزش می دهد این در حالی است که در دورانی که زندگی می کنیم که هر دو جنس به طور برابر وظایف خانه داری و بچه داری را باید بکنند، پسرها نیز به این تجربه احتیاج دارند پس اگر پسرها نیز از این اسباب بازی ها استفاده کنند، بسیار مفید خواهد بود . طراحی کاراکتر سهلانگارانه و شتابزده به همراه شوخیهای دم دستی باعث میشد فکر کنیم مشغول تماشای آیتمهای کمدی تلویزیونی هستیم و نه یک انیمیشن بلند سینمایی. بچه رئیس هیچ چیزش با عقل جور در نمیآید و داستانش تا حدودی احمقانه است، که باعث ناراحتی است چون فیلمنامهاش را نویسندهی ثابت برنامه زنده شنبهشب و فیلمهای آستین پاورز یعنی مایکل مککالرز نوشت.

طی ۲۵ سال گذشته کمپانی دریمورکس تأثیر بزرگی روی صنعت سینما و انیمیشنسازی گذاشته که قابل انکار سایت magbabay نیست. وقتی جفری کاتزنبرگ را از دیزنی اخراج کردند، با دو غول صنعت سینما (دیوید گفن و استیون اسپیلبرگ) همراه شد و کمپانی بزرگ «دریمورکس» (DreamWorks) را احداث کرد. ولی جدی گرفته شد و در نهایت هم فیلم را ساختند. این استودیو بهعنوان پیمانکاری خارج از دریمورکس کار میکرد، سپس رسما همکاریش را با دریمورکس آغاز کرد و در نهایت هم حقوقش را به طور کامل در اختیار دریمورکس قرار داد و تحت پوشش آن قرار گرفت. بازی نسخه کار فرزند شما است و در سال های قبل از مدرسه، بازی آن ها تا حد زیادی تقلید از کاری است که آن ها در دنیای اطرافشان می بینند.

حیوان های عروسکی برای لمس کردن بسیار نرم هستند در حالی که سایر اسباب بازیها مانند اسباب بازیهای کنترل از راه دور می توانند موجب تحریک حرکت، نور و صدا شوند. خیره شدن به دستها موجب تفریح کودک است و وقتی که وسیلهای را در دسترس کودک قرار میدهید، با خوشحالی آن را میگیرد. او طی بازی یاد میگیرد چگونه باید با خیالات و واقعیتها روبهرو شود. او بعدها توضیح داد که این دست فیلمهای پارودی که دیگر ژانرها را دست میاندازند در گیشههای جهانی طرفدار زیادی پیدا نمیکنند، که به نظر میرسد بهانهتراشی برای کیفیت پایین کار خودشان بود. متأسفانه محبوبیت شاهزادهی مصر دوام چندانی نداشت و وقتی به یوسف: پادشاه رؤیاها رسیدیم با اثری کممایه مواجه شدیم که نه کیفیت ساخت خوبی داشت و نه آهنگهایش دلنشین بودند. کاتزنبرگ چندباری به این هدف نزدیک شد، ولی کمپانی دریمورکس سابقهی پر فراز و نشیبی دارد و با اتفاقها و شکستهای عجیبوغریبی مواجه شده. مدل انیمیشن و طراحی کاراکترهای این فیلم به عمد اغراقشده و نزدیک به نقاشیهای کتاب کودکان منبع اقتباسش بود. زمانی که کشور دچار تغییرات فراوانی شده بود و تعدادی از مهمترین اتفاقات تاریخ معاصر را تجربه میکرد. این انیمیشن در زمانی اکران شد که دریمورکس از نظر مالی و تجاری وضعیت نامشخصی داشت (زمان اکرانش را دقیقه نود با پنگوئنهای ماداگاسکار تغییر دادند که فرقی هم به حالش نداشت).

اگر مجبورید لباس زیپ دار بخرید دقت کنید که سر زیپ پارچهای باشد و نه فلزی. اگر دریمورکس به منبع اقتباس فیلم (رمانی تصویری نوشتهی آدام رکس) وفادار میماند و حسوحال آن را درک میکرد، خانه احتمالا اثر ماندگاری میشد و بیشتر دوستش میداشتیم. آقای پیبادی و شرمن بر اساس یکی از اپیزودهای یک سریال انیمیشینی کلاسیک مدیا ساخته شد و معلوم نیست چرا مدیران دریمورکس گمان کرده بودند یک فیلم انیمیشنی بلند بر اساس بخش کوتاهی از یک سریال انیمیشنی نتیجهی خوبی خواهد داشت، ولی احتمالا از اینکه داستانش مربوط به سفر در زمان بود استقبال میکردند. تولید دنبالهی شرک پیش از اکران قسمت اول آغاز شد و تعدادی ایده برای ساختش داشتند که همگی کنار رفت تا به این نسخهای که اکران شد رسیدیم. همچنین ماداگاسکار ۲ آخرین فیلمی بود که پیش از آغاز سریال بهشدت طولانی «پنگوئنهای ماداگاسکار» (The Penguins of Madagascar) اکران شد. و موفق هم شدند و مورچهای به نام زی یک ماه زودتر از زندگی یک حشره آماده شد. کاتزنبرگ پیشنهاد داد که اگر پیکسار زمان اکران زندگی یک حشره را تغییر دهد، ساخت مورچهای به نام زی را منتفی خواهد کرد.

این اتفاق زمانی می افتد که شما مجموعه ای از لوازم التحریر را به صورت یکجا به او هدیه بدهید. یا بادکنک ماهی که صداپیشهاش مارتین اسکورسیزی است ابروهای پرپشتی دارد و روی صورت کوسهی داستان با صدای رابرت دنیرو یک خال گذاشتهاند مثل خال دنیرو. به همان اندازه هم فراموششدنی است و اثر ماندگاری روی بیننده نمیگذارد. پیامی هم که خواستهاند در پس این ماجراها به بیننده و مخاطبان منتقل کنند کلیشهای است و نمونههای بهترش را بارها دیدهایم. از این رو طیف تازهای از اسباب بازیهای جذاب و سرگرمکننده برای بچهها تولید شده است که بتوانند به کمک آنها هم مهارت افزایی کنند و هم سرگرم شوند. از طریق بازی ، کودک در واقع نیازهای رشد خود را برآورده می کند ، به ترتیب مهارت های حسی ، حرکتی و ذهنی را توسعه می دهد ، در مورد مواد ، اشکال و اندازه ها ملاقات کرده و یاد می گیرد ، واکنش ها و صداها را کشف می کند ، او را معاشرت می کند و زندگی را آماده می کند. در بخشهای موزیکال فیلم و جاهایی که یوسف قرار است بخواند، خوانندهای استرالیایی به نام دیوید کمپل جای افلک را میگیرد که صدایش ذرهای شباهت به او ندارد.

اگر قسمت چهارمی وجود نداشت، این انیمیشن پایانی شاهکار بر یکی از بهیادماندنیترین مجموعههای سینمایی دنیا محسوب میشد و علاوه بر نامیده شدن به عنوان یکی از بهترین انیمیشن های تاریخ سینما، سهگانه داستان اسباببازی را میتوانستیم بهترین سهگانه تاریخ کل سینما بنامیم! بسیاری از ابزارهای بزرگ مقیاس کودک وجود دارند، بنابراین مطمئن شوید آن هایی را بیابید که متناسب با سن و مرحله فرزند شما باشد. به جای اینکه شخصیتهای انیمیشنی را درست طراحی کنند و به آنها ظاهری دلنشین ببخشند، تصمیم گرفتند نسخهای کاریکاتوری از صداپیشههایشان را بسازند و آن را روی کلهی ماهیها بگذارند. عمده تبلیغات فیلم هم روی همین قضیه مانور میداد. بعد از تبلیغات زیاد و خبرهایی که حول بازگشت کارگردان شیر شاه به دنیای انیمیشنسازی منتشر کردند، شکست فیلم بیشتر به چشم آمد.

یکی از بخشهای اساسی و کلیدی دریمورکس بخش انیمیشنسازی آن بود. این انیمیشن سینمایی که محصول 1973 کشور فرانسه است و داستان آن درباره آدم هایی است که در سیاره ای از غول ها زندگی می کنند که در آن به انسان ها به دید حیوانات نگاه می شود، یکی از برجسته ترین آثار سینمای علمی تخیلی در تمام دوران هاست، که جلوه بصری بی نظیرش از جمله دیگر شاخصه های این انیمیشن به شمار می رود، جلوه هایی که به روش بریده سازی فریم به فریم انیمیشن ساخته شده اند. اسباب بازی آموزشی کودکان نه تنها سرگرم کننده هستند، بلکه می توانند به فرزند شما کمک کنند که چیزهای جدیدی را با شیوه ای جالب و هیجان انگیز درست از همان اوایل کودکی یاد بگیرند. به گفته والدین، اسباب بازی های آموزشی، بازی ها یا DVD ها نه تنها به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا چیزهای مختلفی یاد بگیرد بلکه آنها را برای مدت زمان طولانی سرگرم نگه می دارد. همین طور که به آنها ضربه می­زند بلند­بلند آنها را بشمارید و بگویید چند تای دیگر از آنها باقی مانده است.

یک بچهی کتشلواری طماع و از خودراضی که فقط به فکر حفظ منافع خودش است. وقتی تمام این مشکلات تولید را با یک داستان دم دستی و سهلانگارانه تلفیق کنید (داستانی که تأثیر زیادی از انیمیشن «بالا» (Up) ساختهی پیکسار گرفته) با محصولی مواجه میشوید که اصالت چندانی ندارد و فقط به دلیل مناظر واقعا زیبایش قابل دیدن است. وقتی جفری کاتزنبرگ بخش انیمیشن دریمورکس را احداث کرد هدفش فقط رقابت و به چالش کشیدن دیزنی نبود، بلکه میخواست پیکسار را هم شکست دهد. انیمیشنهای دریمورکس سبک و مدل خاص خودشان را دارند که با دیدنشان فوری میفهمیم محصول آنهاست، همانطور که تولیدات پیکسار و دیزنی ویژگیهای خودشان را دارند و فوری تشخیصش میدهیم. تلفیق هنر بلوچی دوزی و تبدیل آن از فرم همیشگی لباسهای خاص مردم آن سرزمین به تزئیناتی مانند گردنبند، گوشواره و دستبند جای هیچ تردیدی را باقی نمیگذارد که این میتواند همان هدیه خاص روز مادر باشد. به همین ترتیب، اگر کودک شما دو و یا سه ساله است، باید برای او چیزی بخرید که او را علاقهمند به بازی با آن وسیله کند. کامیون با کامیون کمپرسی وسیله نقلیه ای است که از راه دور کنترل می شود.

بازی برای نوزادان، کودکان نوپا، کودکان پیش دبستانی و دانشآموزان ضروری است و اهمیت اسباب بازی در برای آنها بسیار است. برای تهیه کادو برای کودکان باید به جنسیت آن ها توجه کرد. برای همین، هر کسی مایل است چیزی را به عنوان اسباببازی برای آنها تهیه کند؛ غافل از اینکه شاید آن اسباببازی برای سن کودک زیر یک سال، مناسب نباشد. سیر توقفناپذیر تولیدات سینمایی سهبعدی آنها هم خاصیتش را خیلی زود از دست داد و دیگر جذابیت چندانی برای مردم نداشت. آنها را خیلی زود از دنیای کودکی جدا میکند و باعث میشود نیاز کاذب برای آنها ایجاد شود. وقتی به شکلی اتفاقی باعث کشته شدن مترو من میشود، در بحرانی فلسفی و هویتی فرو میرود و هدف زندگیش را گم میکند. توربو داستان یک حلزون (با صدای رایان رینولدز) را روایت میکند که آرزو دارد رانندهی ماشینهای مسابقهای شود و به لطف یک حادثهی جادویی سرعتی مافوق تصور پیدا میکند و وارد مسابقات ماشینسواری میشود. تربیت کودکان 3 ساله پسر نیازمند دانستن نکاتی مهم و آشنایی با تفاوت های فردی کودک پسر می باشد ، کودک پسر در هنگام ورود به 3 سالگی شخصیت ها و قهرمانان خیالی بسیاری از کارتون ها و مسابقات ورزشی که میبیند میسازد زیرا قوه ی تخیل او در اوج شکوفایی خود قرار دارد و بسیار الگو پذیر میباشد .

تبلیغات گسترده و بزرگی برای این فیلم تدارک دیده بودند و برنامههای متنوع و گوناگونی برای معرفی آن در نظر گرفتنند. این موجودات ترسناک و شگفتانگیز، سالهای سال است که این جزیره را هدف خود قرار دادهاند و در همین مدت، فرهنگی جنگجویانه در میان مردم آن به وجود آمده. چه انیمیشنهایی مناسب کودکان زیر سه سال است؟ از بسته بندی کنفی تا کاغذ کادوی سه بعدی ، این ایده های هوشمندانه گیرنده هدیه شما را قبل از باز کردن هدیه او خوشحال می کند. این فیلم کوتاه چهار بعدی که نه یک انیمیشن درستودرمان به حساب میآید و نه یک تفریح مخصوص شهربازی (افکتهای درون سالنش واقعا محدود بودند و به تکان خوردن صندلی و پاشیدن آب روی تماشاچیها خلاصه میشد) پر است از ایدههای نخنما شده برای شگفتزده کردن تماشاچیها. مگا مایند حالا مدام از خودش میپرسد که در مرحلهی بعدی زندگیش باید چه بکند؟ حالا دریمورکس مجبور بود با یک استودیو غریبه کار کند و چون فیلم محصول مشترکی با چین بود، راهی نداشتند جز اینکه با درخواستهای آنها کنار بیایند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار